Djurkliniken i Ängelholm

Länkar

Våra resurser avseende att tillhandahålla information av olika slag på vår hemsida är begränsade. Därför vill vi hjälpa till med tips om länkar som vi tycker är bra.

Myndigheter och organisationer
» Jordbruksverket, SJV Här kan du få information om djur och veterinärfrågor. Här finns bl a de bestämmelser som gäller vid in och utförsel av djur till och från andra länder och regler avseende id-märkning.
» Giftinformationscentralen Här kan du hitta information och få hjälp om du tror att ditt djur är förgiftat.
» Svenska Djursjukhusföreningen Branschorganisation för djursjukhus och djurkliniker i Sverige.
» Svenska Kennelklubben, SKK Hundägarnas riksorganisation. Har bl a regler avseende id-märkning av hundar.
» SVERAK Sveriges kattklubbars riksförbund. Har bl a regler för id-märkning av katter.
» Svenska Brukshundsklubben Specialklubb i SKK för brukshundar.
» FASS vet Innehåller samtliga registrerade läkemedel för djur.
» Statens Veterinärmedicinska Anstalt Veterinärmedicinsk expert och uppdragsmyndighet.
» Katastrofhjälp fågel och vilt, KFV KFV vårdar och rehabiliterar skadade fåglar och andra vilda djur.
» Djurhemmet Tassebo, Helsingborg Tar hand om och omplacerar katter
» Djurskyddsföreningar Via denna länk hittar ni aktuella lokala djurskyddsföreningar.
Försäkringsbolag för djur
» Agria» Folksam» If» Sveland Vi rekommenderar att man försäkrar sitt djur, i första hand avseende veterinärvårdskostnader. Ersättningar för djur försäkrade i dessa bolag kan vi direktreglera på kliniken under kontorstid. Vi kontaktar då försäkringsbolaget och ni betalar bara er del (självrisk) av kostnaden utan att ni behöver kontakta försäkringsbolaget.
Frågor och svar om djurhälsa och sjukdomar
» Agria » Regiondjursjukhuset i Helsingborg Veterinärer har sammanställt information om olika sjukdomar och om förebyggande behandlingar och åtgärder (vaccination, avmaskning, tandvård, kastration).
Foder
» Specific Här kan du läsa allt om de foderfabrikat som vi tillhandahåller. Alla har ett brett utbud av foder för friska hundar och katter. Det kan gälla allt från vaplfoder, seniorfoder, foder som ges vid tandsten och viktkontroll. dessutom finns “veterinärfoder” som används som en viktig del i behandling av många sjukdomar (allergier, njurbesvär, diabetes osv.) Vi erbjuder rådgivning av utbildad kostrådgivare.